tirsdag 18. februar 2014

Det handler om søvn...

For tiden virker det som det eneste vi er opptatt her i huset.
Kos med morfar i dag! Masse gitarspill og lek :) 
Mamman har sin egen teori om at dette er noe som raskt går over (gjerne når vinterferien er over). Kanskje det er separasjonsangst hun plages med (ikke mamman da). Det er nemlig helt krise hvis vi reiser oss for å hente noe, forsvinner ut av synsfeltet eller legger henne "fra oss" i sengen. Har lest at det er vanlig for barn i den alderen, og at de faktisk er livredde for at mamma eller pappa skal forlate dem, og aldri komme tilbake. Derfor blir jeg bare sikrere i min sak om at hun ikke skal ligge å hyle til hun blir hes. Hun skal være sikker på at mamma er her, og hun skal aldri forlate henne. Det betyr kanskje at jeg må ha henne på armen som en apekatt mer enn jeg måtte før, men da er hun ihvertfall trygg og rolig. Det er ikke snakk om en kamp som skal tas, den kan vi ta når hun er igjennom denne perioden. Det forklarer kanskje hvorfor hun hylgråter om natta også. Hun har av og til våknet tidligere, men da har hun vært fornøyd så lenge hun får smokken. Vi har gått og lagt oss igjen, og hun har bablet med seg selv. Nå blir hun fra seg når hun oppdager at hun er helt alene i hele verden, og ihvertfall hvis vi gir henne smokken og forlater henne. I natt var hun våken i halvannen time før hun sov til 06.00 igjen. Jeg satt ved sengen hennes, sang, pratet rolig og bar henne i armene mine til hun sov igjen. Klar for en ny dag i barnehagen, men ikke så klar for fysio. 

Her er et bilde fra forrige uke, Line støtter bak, mens Sara leker med ball:) 

6 kommentarer:

  1. Vet ikke om det hjelper dere, men når vår snuppe hadde seperasjonangstperiode kjøpte vi nattlys som man stikker rett i stikkontakten. Har lyssensor, så det slår seg av og på av seg selv når det blir mørkt/lys. Det ble lettere å legge henne og hun var roligere hvis hun våknet i løpet av natta :) et lite tips bare. Fant på Clas O for en billig penge. Ellers har dere jo en utrolig søt jente, Sara er en ordentlig hjerteknuser <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Har vært inne på tanken. Kanskje vi rett og slett skal prøve det ut:) Ha en fin kveld:)

      Slett
  2. Jeg har tenkt følgende, og som du også skriver; Det er perioder! Jeg har aldri latt mine to, nå 6,5 og 4,5 år ligge å gråte, men trøstet og tatt opp, til og med hatt de i vår seng, og i dag er det to som sover natten igjennom, trygge og glade! Men det er individuelt! Noen barn vil kanskje etterhvert spekulere i det, når de blir store nok til å forstå/utnytte det, men jeg tenker igjen perioder. . . 14 åringer vil neppe sove sammen med mamma og pappa. Ikke la den lille skatten ligge å gråte.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er det jeg tenker. Og all frustrasjonen kommer når ting ikke skjer som forventet.. Hun har jo pleid å sove hele natta, og ikke tulle når hun skal legge seg. Men jeg er fornøyd i dag, og tenker at vi snart er igjennom! :)

      Slett
  3. det er perioder ja :) min minste hadde det nå for en mnd siden, vi lå sammen med henne holder henne i hånden og gir henne den tryggheten hun trenger for å sovne og vite at vi er der... Nå er den perioden over og hun sovner igjen alene...

    jeg mener at barn som må ligge å skrike etter foreldrene på kvelden og etter et viss antall netter slutter å gråte, de har ikke lært noe... De har gitt opp... gitt å opp å tro at noen kommer å bryr seg om de...

    Vjenta

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å få støtte. Har en seng inne på rommet hennes, som jeg lurte på å sove i noen netter. Sånn at hun ikke er alene:) så får vi krysse fingrene og se:) Takk!

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)