torsdag 7. juli 2016

Vonde rygger på mamma og pappa

Med en mann som nesten konstant har dårlig rygg, trodde jeg at jeg visste hva det vil si å ha dårlig rygg. I perioder kan han ikke bære Sara, men som oftest biter han tenna sammen. Tror ryggvondten skyldes mange timer på høyt nivå i håndball og ikke minst jobben som tømrer. Selv har jeg aldri hatt vondt, og når Ruska er syk, kan jeg bære henne flere timer i strekk. Men i går skjedde det. Jeg helte ut vann fra en bøtte da det plutselig smalt nederst i sida på ryggen. En kniv som nådde helt inn til margen, og som ikke slapp taket. Jeg klarte faktisk å hente ungene i bhg, men ryggen ble bare verre. Natta var vond, og jeg måtte be mannen ta opp Sara fra den dype sprinkelsenga til morgenen i dag. Det var vanskelig å få henne ut i bilen, men det gikk. Kasper så ut til å skjønne problemet, og maste ingenting da jeg sa jeg hadde vondt i ryggen. Han gjorde mer enn vanlig selv, tok på sandaler, klatret inn og ut av setet og var over gjennomsnittet lite sutrete. 

Nå høres det ut som jeg har et stort behov for å klage og få sympati, men det er ikke derfor jeg skrivet dette innlegget. Plutselig fikk jeg litt panikk og tenkte: hva skjer om vi blir så dårlige i ryggen at vi ikke kan løfte Sara, noen av oss? Er det noe apparat som kan hjelpe oss i en sånn situasjon? Hjemmesykepleien? Siden jeg aldri har vært plaga før, har denne problemstillingen aldri dukka opp før... Ikke før nå.  Vi har jo masse familie som stiller opp, men de er jo i full jobb... Og jeg har jo tross alt ferie. 

Har fått en time hos kiropraktor i dag, så får vi krysse fingrene for at han kan trylle. Neste uke er barna hjemme fra bhg, så da ihvertfall én av ryggene våre være bra.

9 kommentarer:

  1. Dere kan starte med å søke om ny sprinkelseng til sara. Med hev og senk bunn og grind. Da blir det hvertfall lettere å ta henne inn og ut av senga.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det har vi faktisk ikke tenkt på, men det er nå videreformidlet ergoterapeuten som må søke for oss!

      Slett
    2. Supert. Jeg anbefaler Arcona sengen fra Øvrebø Rehab. Hvis dere vil ha hvit seng (noe som er litt finere enn standard) så må du få ergo til å skrive det i søknaden.

      Slett
  2. Dere kan få ny seng, der dere kan få en seng som man kan heve senke i høyden etter som det passer dere. Så kan man søk på en løftheis, vet ikke om kanskje Sara er for liten enda til dette. Men det passer mye løft med en løftheis. Kan også få en hev senkbar stellebord. Pass på ryggene, blir man først plaga er det lite som
    skal til får man får det tilbake. Skjekk ut mulighetene for hjelpemiddel, viktig at dere passe helsa til alle i hus. STå på dere en utrolig flinke foreldre som virkelig står på for barna.

    Klem
    Ellen S

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ellen! Nå skal ergoterapeut søke på hev/senk-seng. Takk for gode ord:)

      Slett
  3. Vil anbefale på det sterkeste 360 grader kiropraktorene på Revetal. De jobber med hele kroppen, og gir fantastisk energi og omsorg. Har slitt med ryggen etter et stygt trappefall og prolaps i ryggen, men kjenner ingenting etter jeg begynte regelmessige behandlinger hos Michael Dibley og Cathrine Walle :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Agnete. Walker tenkte jeg faktisk ikke på engang. Fikk time hos en som heter Joakim ved badeland, veldig flink! Er nye bedre nå. Vi kommer til å savne deg!

      Slett
  4. Hva med en bpa-løsning på sikt. Kanskje noe en allerede bør begynne å jobbe med! Da kan Sara være hjemme med dere som familie, men samtidig har dere noen ekstra hender!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har hatt noen vurderingsrunde på BPA. Akkurat nå er det avlastningshjem som et det rette for oss, men det kan jo hende BPA er riktig senere. Takk for innspill, tankesprell!

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)