onsdag 5. juli 2017

Bivirkninger av medisiner...

Da det var snakk om at Sara kanskje burde begynne på noen fler epilepsimedisiner, ville legen at vi skulle være med å bestemme, fordi en av bivirkningene var slapphet og konsentrasjonsproblematikk. Vi valgte å ikke sette henne på det, fordi hun må trene så mye, og lærer senere enn andre barn. Da hun fikk nye anfall, valgte vi å sette henne på Topimax likevel. Vi er jo selvfølgelig redde for å miste henne i et av de skumle anfallene. Og vi har ikke opplevd anfall siden november! Betyr det at medisinen virker? Eller at hun ikke hadde hatt anfall uten medisiner heller? Aner ikke..Ingen vet. Hun har ikke påvist epilepsi, men man mistenker det. 

På søndag og mandag glemte jeg å gi henne Topimax... jeg kom plutselig på det tirsdag morgen. Fikk selvfølgelig et støkk da jeg skjønte hva jeg hadde gjort, men var samtidig letta for at hun ikke hadde fått anfall. Endel virkestoffer er nok fortsatt i kroppen... men da slo det meg: "Er det derfor hun bare har vært blid, mer våken, tøysete og glad disse to dagene?" Vi har ikke opplevd sinne, frustrasjon eller nedstemthet hos henne disse dagene...

Så måtte jeg slå opp i felleskatalogen (oppslagsverk for medikamenter, virkestoffer, bruk og bivirkninger). Der stod det, som den vanligste bivirkningen: depresjon. 
Vi snakka derfor i går om å teste dette ut når det er ferie fra bhg, og hun ikke er på avlastning. Ta henne av Topimax og observere humøret hennes. Det siste jeg vil, er å gjøre frøkna vår nedstemt, frustrert, irritabel og deprimert. 

Vi tar selvfølgelig kontakt med legen før vi gjør dette. Konsekvensene kan jo være store, begge veier. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)